אימון ילדים ונוער אצל קטיה

נושא האימון האישי לילדים ונוער עדיין אינו מוכר דיו.

פעמים רבות יוצא לי לשמוע בתגובה לתחום עיסוקי: אימון לילדים? מה זאת אומרת? קאוצ’ינג? הא…באמת? יש כזה דבר גם לילדים?

 

אכן, למזלנו, זה קיים! אני אומרת «למזלנו», כיון שבמקרים רבים בתהליך האימון עם ילדים ונוער נראה, כי סיבת ההצלחה הגדולה, שהושגה, טמונה דווקא בעצם הכלי עצמו ובגישתו.

 

 

בבסיס תהליך האימון עומד גילוי רצונו האמיתי של הילד ומשם נקבעות המטרות להשגה. ואולי תתפלאו, אבל ברובם המכריע של המקרים, הילד לא באמת רוצה להתיש בהתנהגותו את הוריו ואת המורים, הוא איננו רוצה להתחמק מהלימודים, ואיננו באמת רוצה להציק לאחים.

 

 

לרוב, הוא רוצה לגלות לעולם את הטוב שבו, רוצה להתעניין, ללמוד ולהתפתח, רוצה שתהיה אווירה טובה במשפחתו ובסביבתו, רוצה שיהיה נעים במחיצתו, אבל פעמים רבות אינו מודע לכך או אינו יודע, כיצד לצאת ממעגל הקסמים, בו הוא מוצא את עצמו.

 

לכן, הצורך «לתקן» את הילד כבר לא רלוונטי. להיפך, המאמן, יחד עם הילד, ומתוך הערכה כלפיו ואמונה בו מעוניין בכך שהילד יהיה ויישאר כפי שהוא , ולצורך כך — המאמן יוצא עמו למסע משותף של הכרת האישיות של הילד, ערכיו, רצונותיו, וקובע בשיתוף עם המתאמן הצעיר את מטרותיו ובונה איתו את תוכנית הפעולה הייחודית והמתאימה לו אישית. 

 

בדרך כלל, מסתבר שחלק לא מבוטל ממטרותיו של הילד עולות פחות או יותר בקנה אחד עם מטרותיו של ההורה. הניסוח הרבה פעמים שונה, והשקפתו של הילד על עולמו כתוצאה מתהליך האימון מאפשרת לו להישיר מבט קדימה ולקבוע מטרות רחוקות יותר הנראות עבורו כמשמעותיות.

 

 

לדוגמא, לילדכם חשוב להיות חייל טוב בצבא. הוא מבין כבר עכשיו שכדאי לו להתחיל להרגיל את עצמו לסדר ולארגון, ולהקפיד על העמידה בזמנים.

 

 

בתהליך האימון לומד הילד להעריך ולכבד את עצמו ואת האחרים, להאמין בעצמו וביכולתיו, והוא נוכח לדעת שבכוחו לשנות את המציאות, בה הוא חי — לטובת עצמו ולטובת האחרים.

 

 

יכול להיות שילדכם נוקט בעמדה הישרדותית, לפיה הוא פועל כנגד הצרות שהוא חווה בעולמו. התנגדות זו פוגעת בראש ובראשונה בו. במהלך תהליך האימון הוא נחשף לאפשרות של נקיטת עמדה פרו-אקטיבית, לפיה יוכל לפעול לטובת מציאות טובה יותר. כלומר, במקום לחכות לדברים שקורים לו – טובים או פחות טובים, הוא יבחר באפשרות להחליט בעצמו לטובת עצמו: מה חשוב לו, מה עדיף לו, וינהג בהתאם.

 

 

במקום שתהיה ילדתכם עצובה במהלך היום מכך שלא קיבלה נשיקה מאימא לפני יציאתה לבית הספר, היא פשוט תבקש זאת ממנה ותרגיש שלמה עם עצמה. בקשתה הפשוטה של הילדה תשפיע גם על אמה לטובה, ואולי בנוסף לכמה צעדים קטנים תראה הילדה שהיא מסוגלת בעצמה לגרום לשינוי האווירה בסביבתה, ובגדול!

 

אצלנו, בקליניקפה, המתאמן הצעיר יוכל ללמוד על דברים כגון אלה גם על כוס שוקו עם קצפת — באישור ההורים, כמובן, או, על צלחת פירות – גם בלי האישור .