העשרה אינסטרומנטאלית אצל קטיה

שיטת העשרה אינסטרומנטאלית לפיתוח החשיבה ואסטרטגיות למידה היא פרי עבודה של פרופסור ראובן פוירשטיין ז»ל, איש חינוך וטיפול, חתן פרס ..
אבני יסוד באידיאולוגיה והאתיקה המקצועית שלו נעוצות בכך שביכולת האינטלקטואלית האנושית השמיים הם הגבול. משימתנו הגדולה – כהורים ומורים — היא לתת לילד את הידע שיש ברשותנו וללמד אותו בכל הזדמנות. יש ילדים, שיקלטו כמעט הכול, אחרים – יקלטו מעט, אך על כל פנים, ככל שניתן יותר, כך הילד יתפתח יותר מהר וכושר ההשתנות שלו, שעומד בבסיס יכולת הלמידה, על-פי התיאוריה, יהיה טוב יותר.
פרופ’ פוירשטיין האמין עד אין קץ ביכולת ההשתנות של האדם. הוא עבד עם אנשים עם לקויות נוירולוגיות מולדות ומטופלים פגועי ראש, אשר סיכוייהם להשתקם היו קלושים על-פי תחזיתם של הרופאים , בלי לדעת מראש, אם העבודה הסיזיפית הזאת תניב תוצאות כלשהן, והשיג תוצאות יוצאות מן הכלל – בזכות האמונה, העבודה האינטנסיבית והשיטה שהוכיחה את עצמה כיעילה.
אבי השיטה העניק חשיבות רבה לתיווך של הגורם האנושי, ההורה, לצורך העניין, בתהליך הלמידה של הילד, אשר משחק תפקיד מרכזי בין הגירויים המזדמנים,, אליהם נחשפים הילדים, לבין תגובתם של הילדים, וזאת לעומת הלמידה בקרב בעליי חיים. לדעתו של פרופ’ פוירשטיין, אחת הסיבות החשובות לתפקוד חלש של הפונקציות השכליות בקרב ילדים מסוימים, היא שאותם הילדים לא זכו לתיווך בגילאים הקריטיים להתפתחותם.
נקודה נוספת, שהיא נחשבת עקרונית על-פי הגישה של העשרה אינסטרומנטאלית, היא תחושת מסוגלות של הילד כתנאי לטיפול ולמידה יעילים.
תוכנית העשרה האינסטרומנטאלית לחטיבה הצעירה כוללת שבעה כלים, אשר מפתחים את כל הפונקציות הקוגניטיביות, שעומדות בבסיס תהליך הלמידה והחשיבה העצמאית.
התוכנית מיועדת לילדים בגילאי ארבע עד תשע, ויכולה להתאים לכל ילד – — הן לילד עם לקויות קוגניטיביות אלו או אחרות והן לילד מוכשר ואף מחונן, כמו גם לילד בעל לקות מסוימת וגם מחונן, הרי גם זה קורה.
בהתאם לרמת הבשלות של הילד, נכונות קליטת תכנים אלה או אחרים, כמוכן, לפי גורמים אישיים שכליים ורגשיים של התלמיד, מחליט המורה המטפל , באיזה גיל ניתן להפעיל איתו את התוכנית, וכיצד לבנות את סדר הכלים לעבודה.